Koncepcja Pracy Publicznego Przedszkola

 

w Zespole Szkół im. Celestyna Kamińskiego  w Dąbrowie Chełmińskiej

 

 

Dokąd zmierzamy – strategia rozwoju placówki

Nasza wizja

Nasze przedszkole jest:

  • przedszkolem otwartym na potrzeby dzieci i rodziców, promującym działania twórcze,
  • placówką przyjazną, innowacyjną przygotowującą dzieci do podjęcia nauki  w szkole, które nastawione są na osiąganie sukcesów.

Naszym marzeniem jest, aby dzieci:

  • rozumiały wartości, np. piękna, prawdy, dobra, przyjaźni, miłości, uczciwości, odpowiedzialności, sprawiedliwości,
  • rozumiały kulturę, sztukę, muzykę,
  • potrafiły wyrażać swoje odczucia estetyczne związane z przeżywaniem wartości artystycznych,
  • brały aktywny udział w interpretowaniu plastyki, ruchu i muzyki.

Zmierzamy do:

  • wychowania samodzielnego, kreatywnie myślącego, otwartego na kontakty z otoczeniem, umiejącego współdziałać z innymi, wszechstronnie rozwiniętego przedszkolaka.

Nasza misja

W naszym przedszkolu dziecko:

  • znajduje możliwość indywidualnego rozwoju,
  • rozwija aktywność twórczą,
  • rozwija zainteresowania literaturą, muzyką, kulturą i sztuką,
  • obcuje ze sztuką,
  • zdobywa wiedzę i umiejętności dzięki aktywnym metodom pracy,
  • kreatywnie wyraża własne myśli, doświadczenia i wrażenia odbierane  z rzeczywistości,
  • poznaje swoje prawa,
  • czuje się bezpiecznie w życzliwej atmosferze.

System wartości

  • Twórczość - dziecko wyzwoli swoją ekspresję w pracach artystycznych, odbiera twórczość innych i potrafi ja odczuwać, zinterpretować i rozwijać.
  • Wytrwałość – podjęte działania doprowadza do końca, jest wytrwały w swoich postanowieniach.
  • Doskonałość – dąży do rozwijania swoich umiejętności i sprawności, jest poszukujący i twórczy.
  • Szczęście – praca daje mu radość i satysfakcję, tworzy z pasją i zapałem.
  • Odwaga – swoje prace prezentuje w sposób jasny i pewny, nie boi się sięgać po nowe wyzwania, pokonuje trudności i wyciąga z nich wnioski.
  • Piękno - dziecko dostrzega wartości w sztuce (literatura, plastyka, muzyka, taniec) ii w sporcie, opisuje i przeżywa wartości tkwiące w przyrodzie i technice.

Cele przedszkola twórczości

  • Rozwijanie postaw twórczych dziecka poprzez stosowanie aktywnych metod pracy  i umożliwianie kontaktu ze sztuką.
  • Tworzenie sprzyjających indywidualnemu rozwojowi dziecka dostosowanych do jego potrzeb, możliwości, a także najbliższego rozwoju.
  • Wspieranie rodziców w rozwijaniu u dzieci ich indywidualnych zainteresowań.
  • Aktywizowanie rodziców do udziału w życiu przedszkola.

Sposoby realizacji celów

  • Organizowanie zajęć wyzwalających samodzielność i aktywność dziecka.
  • Tworzenie sytuacji sprzyjających bezpośredniemu, wielozmysłowemu obcowaniu ze sztuką.
  • Zachęcanie rodziców do działań na rzecz przedszkola.
  • Uzgadnianie wspólnie z rodzicami kierunku i zakresu zadań realizowanych  w przedszkolu.
  • Informowanie na bieżąco o postępach dziecka.

Zaspokajanie potrzeby społecznego środowiska lokalnego.

  • Placówka nasza swoją działalność opiera na idei partnerstwa i współdziałania  w relacji  rodzic - nauczyciel i odwrotnie.
  • Wspieramy rodziców w rozwijaniu u dzieci ich indywidualnych zainteresowań  i zdolności.
  • Podmiotowo traktujemy dziecko, troszczymy się o każde dziecko i wspieramy jako odrębną indywidualność.
  • Pomagamy rozwijać talenty i umiejętności, które pozwolą każdemu dziecku znaleźć jednostkę w społeczeństwie wyrastającą z polskiej tradycji.
  • Stwarzamy okazje do samodzielnego podejmowania decyzji, wyboru celu działania, jego przebiegu, efektu i oceniania.